0250-181 68

Huvudrubriker

Brott kan anmälas till polisen

Brott är förbjudet.
Brott ska stoppas av polisen.

Har du varit med om ett brott?
Då kan du anmäla det till polisen.
Du ringer polisen och berättar vad som hänt.

Polisen ställer frågor för att ta reda på vem som har gjort brottet.

Den som gjort ett brott kallas brottsling.
Polisen kanske hittar brottslingen.
Då ska brottslingen och du berätta om brottet för människorna på tingsrätten.

En människa vid tingsrätten kallas domare.
Domaren bestämmer om brottslingen ska ha ett straff.
Straff kan vara att bo på fängelse ett tag eller att betala pengar till dig.

Du kan få hjälp av brottsofferjouren när du ska anmäla till polis
eller prata med tingsrätten.

Denna sida anvnder cookies (kakor) Hr kan du lsa mer om cookies. Genom att fortstta anvnda sidan s accepterar du att cookies anvnds. Klicka hr fr att inte visa meddelandet igen.